Slaapklachten?

Slechts 10 tot 15 procent van de mensen met slaapproblemen gaat hier mee naar een (huis)arts. Huisartsen hebben een richtlijn bij klachten op het gebied van slapen. Deze richtlijn stelt dat de behandeling bij voorkeur niet medicamenteus moet zijn en vooral moet bestaan uit voorlichting en gedragsmatige adviezen.

Lege handen

De huisarts staat echter ook snel met lege handen. In de opleiding is er nauwelijks aandacht voor onderzoek bij slaapproblemen. Ongeveer 60% van de patiënten met slapeloosheid als nieuwe klacht krijgt van de huisarts een slaapmiddel voorgeschreven, waarvan 36% meer dan één recept. Na een jaar gebruikt ongeveer de helft van deze patiënten het slaapmiddel nog. Slaapmiddelen op recept hebben veel bijwerkingen en zijn snel verslavend. Binnen twee weken kan je lichaam al bijna niet meer zonder en dat beteken dat je klachten krijgt als je stopt.

Wanneer wel naar een huisarts?

Het is dus echt de moeite waard om tijd en aandacht te besteden aan je slaapgewoontes. Voor een groot deel kan je dit ook zelf doen. De huisarts heeft immers beperkt tijd om alle onderwerpen die met slapen samenhangen met je door te nemen. Als je vermoedt dat er lichamelijke oorzaken zijn voor het slechte slapen zoals snurken of slaapapneu (het stokken van de adem tijdens het slapen) of als er mogelijk samenhang is met andere problemen zoals een depressie, angststoornis of alcoholmisbruik is het verstandig een bezoek aan de huisarts te brengen. Deze verwijst je eventueel door naar bijvoorbeeld een kno-arts of een Slaapcentrum.

Wat je zelf kan doen

Veel mensen met slaapproblemen ervaren voortdurend onrust. Weinig pauzes houden, van alles aan je hoofd en altijd druk. Dan is het lastig om ’s avonds de knop om te zetten, of liever nog uit. Je zou kunnen starten met mindfulnessoefeningen. Hiervoor kan je bijvoorbeeld een app gebruiken, oefen hier overdag mee. Mocht je ’s nacht wakker liggen kan je zelf een oefening doen (zonder scherm). Omdat je toch wakker ligt, niet met het gerichte doel om in slaap te vallen. Daarnaast komt piekeren ook veel voor. Wat kan helpen is om overdag al je zorgen op te schrijven en te bedenken wie je kan vragen om mee te denken voor een oplossing.

Wil je meer slaaptips, meld je dan aan voor de serie met elke week een nieuwe tip en opdracht die ik heb geschreven. Wil je individueel aan de slag om beter te slapen, neem contact met me op voor een traject slaapcoaching. Onvoldoende nachtrust is ontzettend vervelend, het heeft invloed op je hele dag en je gezondheid, ik denk graag met je mee voor verbetering.

Lees hier de standaard van het Nederlands Huisartsen Genootschap (NHG) met betrekking tot slaapproblemen en slaapmiddelen.

Meld je aan voor mijn slaaptips

Krijg 6 weken lang elke week een slaaptip mét opdracht om direct toe te passen.

Dankjewel! Check je e-mail en bevestig je inschrijving.