Slaapcoaching

Je voelt je vermoeid en hebt weinig energie. Je vraagt je af of je wel genoeg slaap krijgt. Je slaapt moeilijk in, wordt ’s nachts regelmatig wakker of juist ’s ochtends veel te vroeg. Je wilt geen slaapmedicatie gebruiken maar wel beter slapen. Waar te beginnen?

Stop met vechten tegen slapeloosheid

Slaapcoaching met behulp van ACT (Acceptatie en Commitment Therapie) leert je dat je niet méér moet doen om goed te slapen, maar juist mínder. De belangrijkste stap bij ACT-slaapcoaching: stoppen met vechten tegen de slapeloosheid, want vechten is actie en actie is het tegenovergestelde van slapen! De begeleiding is dus gericht op de coping, oftewel het omgaan met je slaapprobleem. Ik help je om te leren rustig wakker te liggen. Slaap is namelijk iets dat je niet af kunt dwingen, dus beter je best doen om goed te kunnen slapen heeft meestal een tegenovergesteld effect. Het enige wat je wél in de hand hebt, is het zo optimaal mogelijk maken van de omstandigheden die passen bij een goede nachtrust.

Wat levert slaapcoaching op

  • Uitgebreide analyse van jouw slaapgewoontes (wat staat er in tussen jou en slapen, welke gevolgen heeft slapeloosheid voor je dagelijks leven, wat heb je er al aan gedaan en wat was het resultaat)
  • Kennis over slapen, slaapritme en slaaphygiëne
  • Inzicht in wat nodig is voor een goede nachtrust
  • Verbeterplan om stap voor stap je natuurlijke slaappatroon te herstellen

Wat houdt een slaapcoachtraject in

We gaan samen kijken hoe jij beter kunt slapen. Hiervoor brengen we eerst in kaart wat je slaapgewoontes zijn. Je leert wat jou in de weg zit  voor een goede nachtrust. Vervolgens maken we een concreet plan om beter te leren slapen. Meestal duurt een slaapcoach traject zo’n 4 maanden. Als bij de start blijkt dat er sprake lijkt te zijn van een medische oorzaak of sterke invloed van medische of psychiatrische factoren (of bij gebruik van veel slaapmedicatie), verwijs ik door naar een arts.

Hoofdlijnen behandeling slaapproblemen met ACT

Bij de behandeling van slaapproblemen met behulp van ACT zijn de volgende hoofdlijnen aanwezig. Herstellen van het slaap-waakritme, aandacht voor rust, reinheid en regelmaat (oftewel de 3 R’s). Je leert rustig wakker te liggen (dit lijkt zoveel mogelijk op slapen) en loskomen van wat je wakker houdt. Met behulp van een concreet stappenplan met diverse oefeningen zal je ontdekken dat je niet steeds méér moet doen om te kunnen slapen, maar juist minder. Oftewel: slapen is niets doen.

Direct informatie aanvragen

Vul je naam en e-mailadres in, dan neem ik contact met je op voor meer informatie of een afspraak:

8 + 11 =

Wat kost slaapcoaching

Een gemiddeld individueel slaapcoach traject bevat 6 afspraken en kost € 529 (inclusief btw) met voorafgaand een gratis kennismakingsgesprek van ongeveer een half uur. Neem contact met me op voor de mogelijkheden.

Vergoeding particulieren

Dit slaapcoachtraject wordt nog niet vergoed door zorgverzekeraars. De kosten van een gemiddeld traject komen bijna overeen met de eigen risico van je zorgverzekering. Bij slaapstoornissen heb je geen recht op dekking voor zorg uit de basis-GGZ of gespecialiseerde GGZ. Door zorgverzekeraars wordt bij slaapproblemen verwezen naar de huisarts.

Organisaties en ondernemers

Voor organisaties en zelfstandig ondernemers maak ik na een intakegesprek een offerte op maat met een voorstel voor de doelen, locatie, duur van het traject en eventuele rapportage. Op het gebied van slapen kan gedacht worden aan een voorlichting/workshop voor teams over slaap in het kader van duurzame inzetbaarheid of coaching voor individuele medewerkers.

LIJV

Ik ben aangesloten bij het netwerk van LIJV. LIJV verzorgt training en coaching voor een lekker werkend Nederland.
Zij bieden praktische oplossingen voor de dagelijkse en complexe uitdagingen op het gebied van duurzame inzetbaarheid, zowel organisatiebreed als op persoonlijk niveau. Steeds meer bedrijven realiseren zich hóe belangrijk gezonde slaap is. En niet alleen als medewerkers in ploegendienst werken. Kort door de bocht: slaap zorgt voor fysiek en mentaal herstel. Waardoor je energie hebt om lekker te werken.

Over mij

Graag moedig ik je aan om te doen wat jij waardevol vindt met een kort coachtraject, een duidelijk doel en een positieve, praktische instelling.

Social

Nieuwsbrief

Aangesloten bij Coachfinder

Tessa Dekkers is aangesloten bij Coachfinder

Testimonial van een moeder (41) van 2 kleintjes, werkzaam in de creatieve sector

De oproep van Tessa kwam voor mij op exact het juiste moment: Gebroken nachten en heftige gebeurtenissen in mijn privé leven hadden ervoor gezorgd dat ik -zelfs als alle omstandigheden perfect waren- ’s nachts uren lang wakker lag en de slaap niet meer kon vatten. Door rustig alle stappen van ACT te doorlopen en met kleine “huiswerk” opdrachten aan de slag te gaan, is mijn slaapritme zeker verbeterd. Perfect is het nog niet en zal het wellicht nooit zijn, maar ik functioneer weer zoals voor het moment dat mijn kinderen geboren zijn. Ik voel me in het algemeen rustiger en plan -zonder schuldgevoel- bewust meer rust momenten in. Tessa is een zeer aangenaam persoon, waarbij je je snel comfortabel voelt en die goed meedenkt in het gehele proces.

Testimonial van Nienke

Dit traject heeft mij op een heel andere manier naar slapen laten kijken. De fijne gesprekken met Tessa waren heel verhelderend en persoonlijk.

gratis tips in je mailbox!

Meld je aan voor informatie over leuker werken & leven.

blogs

Blogs over beter slapen en een goede nachtrust. Wil je meer weten of op de hoogte gehouden worden? Schrijf je dan hierboven in voor mijn nieuwsbrief.

Van doen naar dromen

Van doen naar dromen

Als het plaatje van het gewenste doel, het gedrag dat hierbij hoort en de ondersteuning die je daarbij nodig hebt, klopt dan is het veranderen van je gedrag echt haalbaar. En hoe vaker je je nieuwe gedrag uitvoert, hoe groter de kans dat het volhouden langzamerhand overgaat naar een gewoonte. Dat is waar je wilt zijn, want dat betekent dat het geen moeite meer kost.

Lees meer
Gekke (zomer)tijd

Gekke (zomer)tijd

Een uur korter slapen oftewel een uur korter thuisblijven. De een heeft last van het verplicht verschuiven van z’n ritme en de ander doet dit zonder moeite. Let er in ieder geval op dat je voldoende nachtrust krijgt, dat is namelijk ontzettend belangrijk voor je gezondheid en je humeur.

Lees meer

Meld je aan voor mijn slaaptips

Krijg 6 weken lang elke week een slaaptip mét opdracht om direct toe te passen.

Dankjewel! Check je e-mail en bevestig je inschrijving.