Acceptatie en Commitment Therapie (ACT)

Acceptatie en Commitment Therapie (ACT) is een nieuwe vorm van gedragstherapie. ACT gaat ervan uit dat het volkomen normaal is dat je als mens regelmatig lastige gedachten en gevoelens ervaart. ACT is een effectieve behandelmethode voor diverse psychische en lichamelijke problemen (zoals angst en fobieën en chronische pijn). Ook zonder specifieke klachten is ACT zinvol. Je leert je richten op zaken die je zelf kunt beïnvloeden, zoals je eigen gedrag. In plaats van verzet tegen of controle proberen te krijgen over zaken waar je geen invloed op hebt zoals je gedachten en emoties.

Wat levert ACT op

  • gedachten en gevoelens beter accepteren en loslaten
  • meer aandacht voor wat zich nu feitelijk afspeelt (mindfulness)
  • meer zicht krijgen op wie je bent en wat je belangrijk vindt (waarden)
  • meer zicht op wat je wilt bereiken in je leven en hoe je daar komt (commitment)

Wat houdt het ACT traject in

ACT is een nieuwe ontwikkeling binnen de gedragstherapie. ACT is beïnvloed door boeddhistische inzichten dat je pijn en leed niet kunt vermijden in het leven. Er wordt veel gewerkt met aandachtsoefeningen (mindfulness). Daarnaast maak ik gebruik van metaforen, ervaringsoefeningen en humor. We gaan samen aan het werk om met behulp van een aantal stappen op weg te gaan naar het doel van ACT: psychologische flexibiliteit. Meestal duurt een ACT traject zo’n 4 tot 6 maanden.

Zes zuilen van ACT

Binnen ACT worden verschillende werkzame technieken met elkaar gecombineerd en bestaat uit zes ‘zuilen’.

  1. Acceptatie: het actief uitnodigen van vervelende gedachten, gevoelens en omstandigheden.
  2. Defusie: loskomen van je gedachten zodat deze je minder snel raken.
  3. Mindfulness: in contact komen met het hier en nu.
  4. Zelf als context: een andere en meer flexibele relatie met je zelf creëren.
  5. Waarden: ontdekken wat jij belangrijk vindt in het leven.
  6. Toegewijde actie: dingen gaan ondernemen op basis van je waarden.

De oefeningen en metaforen die bij deze zes zuilen horen, zorgen voor meer psychologische flexibiliteit. Gedachten en gevoelens worden gezien als toevallige producten van het brein die meer of minder serieus genomen kunnen worden. ACT zorgt voor een vrolijke, speelse levenshouding waarbij alle angst en pijn die bij het leven horen op de koop toe worden genomen.

Wil je meer informatie over de (theoretische) achtergrond van ACT, kijk dan hier. En in dit filmpje (Engelstalig) maakt ACT-specialist Russ Harris duidelijk hoe je kunt leren een waardevol leven te leiden.

Verschil met Cognitieve Gedragstherapie (CGT)

Het belangrijkste verschil met Cognitieve Gedragstherapie (CGT) is dat deze zich richt op symptoomverlichting door verandering van de inhoud van gedachten, terwijl ACT zich richt op het veranderen van de relatie die je hebt met je gedachten, dus het veranderen van de functie van deze gedachten.

Wat kost een ACT traject

Een gemiddeld individueel ACT traject bevat 6-8 afspraken van een uur (85 euro inclusief btw) met voorafgaand een gratis en vrijblijvend intakegesprek van een half uur. Neem contact met me op voor de mogelijkheden.

Vergoeding particulieren

Dit ACT traject wordt niet vergoed door zorgverzekeraars, dat betekent dat je zelf verantwoordelijk bent voor de kosten. Voordeel hiervan is dat gegevens niet hoeven te worden gedeeld met de zorgverzekeraar en dat er geen diagnose nodig is voor vergoeding. We bepalen samen wat nodig is en waar we aan gaan werken.

Organisaties en ondernemers

Voor organisaties en zelfstandig ondernemers maak ik na een intakegesprek een offerte op maat met een voorstel voor de doelen, locatie, duur van het traject en eventuele rapportage.

Direct informatie aanvragen

Vul je naam en e-mailadres in, dan neem ik contact met je op voor meer informatie of een afspraak:

 

7 + 4 =

Over mij

Graag moedig ik je aan om te doen wat jij waardevol vindt met een kort coachtraject, een duidelijk doel en een positieve, praktische instelling.

Social

Nieuwsbrief

Aangesloten bij Coachfinder

Tessa Dekkers is aangesloten bij Coachfinder

Testimonial van Gea (30)

Tijdens de coachingsgesprekken voelde ik de ruimte om open over mijzelf te praten. Wat voor mij denk ik het meest belangrijk was om te kijken wat voor mij werkt en belangrijk is en daarbij minder rekening te houden met verwachtingen van anderen of de eisen die ik aan mezelf stel. Door de vragen die je stelde en de onderwerpen die we bespraken werd ik me meer bewust van dit soort verwachtingen.

gratis tips in je mailbox!

Meld je aan voor informatie over leuker werken & leven.

blogs

Blogs over Acceptatie en Commitment Therapie. Wil je meer weten of op de hoogte gehouden worden? Schrijf je dan hierboven in voor mijn nieuwsbrief.

Meer werkplezier na je vakantie

Meer werkplezier na je vakantie

Hoe zorg je voor meer werkplezier na je vakantie?

Omschrijf je doel aan de hand van je wensen en behoeftes
Maak een plan om in kleine stappen aan je doel te werken
Denk ook aan hulp en ondersteuning door mensen of hulpmiddelen
Hou je aan het plan ondanks tegensputteren van je verstand
Lukt het niet: wees mild, pak de draad op of maak je stappen kleiner
Vier het behalen van je doel

Lees meer
ACT en loopbaan: Gat in mijn cv

ACT en loopbaan: Gat in mijn cv

Om te stoppen met iets dat niet meer werkt voor jou, is het nodig om de bezwaren die jij en je verstand hebben onder ogen te zien. Ik gun iedere vermoeide, twijfelende, piekerende en vastgelopen werkende de verrassende effecten van Acceptance and Commitment Therapy (ACT). Om samen een flinke draai te geven aan wat niet meer werkt voor jou. Op weg naar iets dat beter past.

Lees meer