Op 28 april lanceerde Headspace een serie met 7 afleveringen over slaap, met als doel beter slapen. De hoofdpersoon Eve vergezelt je op je reis naar een betere slaap. Het belangrijkste uitgangspunt is vanzelfsprekend heel passend bij de organisatie: meditatie en mindfulness helpen je om beter te slapen.

Opbouw en herkenbare animaties

Elke aflevering kent dezelfde opbouw: een gedeelte theorie, uitleg en kennis van zo’n 7 tot 10 minuten en een gedeelte met begeleide oefeningen voor het slapen gaan. De informatie en oefeningen worden ondersteund door aantrekkelijke animaties zoals we die kennen van Headspace.

Oefeningen voor het slapen gaan

De oefeningen van elke aflevering bestaan uit: een ademhalingsoefening, een visualisatie, een spierspanningsoefening en een terugtel-oefening. In elke aflevering komt een ander onderwerp rondom slaap aan bod. Vast onderdeel van de afleveringen is ook het pleidooi om meditatie en mindfulness te integreren in je dagelijks leven.

Aflevering 1: How to sleep better

Deze eerste aflevering behandelt een aantal feiten en fabels over slapen.  Eve stipt aan dat slapen net zo werkt als voedsel: teveel of te weinig heeft effect op je gezondheid en welzijn. En de grootste slaapfabel (let op, spoileralert): dat er een speciale techniek bestaat met garantie op een goede nachtrust. Deze techniek, oftewel een quick fix is er niet. Feit is dat hoe meer we bezig zijn met slapen, hoe slechter we slapen.

Aflevering 2: Putting your phone to sleep

Deze uitzending gaat over onze relatie met apparaten. Technologie is niet goed of fout, het is maar hoe je ermee omgaat. Vóór de industriële revolutie kwam het enige blauwe licht van de zon. Zij heeft inmiddels flink wat collega’s die je met een druk op de knop kan inschakelen. En niet alleen het licht van onze apparaten kan ons wakker houden, zeker ook de activiteiten die we ermee uitvoeren.

Aflevering 3: The weird world of dreams

Hierin vertelt Eve ons over dromen en nachtmerries. Mensen met heftige nachtmerries die een negatieve invloed hebben op de slaapkwaliteit worden gewezen op een aanpak binnen de psychologie. Deze behandeling is gericht op het geven van een positieve draai aan het verhaal van de nachtmerrie en deze overdag voortdurend te herhalen: ‘Imagery Rehearsel Therapy’ oftwel IRT. Verder gaat het over lucide dromen (weten dat je droomt terwijl je droomt) en het bevorderen hiervan door een mindfull leven.

Aflevering 4: Letting go of stress

Deze aflevering start met de samenwerking tussen geest en lichaam. Bij stress in je hoofd, volgt je lichaam. Je leert wat er gebeurt als je in een nieuwe omgeving gaat slapen. Naar buiten gaan en bewegen hebben een positief effect op het verlagen van je stressniveau. Headspace geeft het advies om op te staan als je ligt te woelen. Dat zie ik zelf heel anders: oefenen in rustig wakker liggen brengt je dichter bij slaap dan opstaan.

Aflevering 5: The facts about sleeping pills

Deze uitzending is een warm pleidooi voor natuurlijke slaap zonder gebruik van kunstmatige slaapmiddelen zoals slaapmedicatie maar ook melatonine, valeriaan en CBD. Deze middelen zorgen voor een minder herstellende slaap, vervelende bijwerkingen overdag en worden gaandeweg minder effectief. In het geval van CBD en melatonine is de controle niet gereguleerd. Over de negatieve kanten van slaapmedicatie schreef ik eerder dit blog.

Aflevering 6: Putting insomnia to bed

De 6e aflevering beschrijft welke ervaringen slechte slapers hebben zoals: wel moe zijn maar niet kunnen slapen. En Eve vertelt over de genetische aanleg die samen met het ervaren van stress de trigger zijn voor insomnia. Proberen om in slaap te vallen levert alleen een vecht- of vluchtreactie op.

Aflevering 7: Your perfect sleep rhythm

Hierin wordt uitgelegd dat je ritme persoonlijk is. Het is belangrijk om je eigen slaapritme te vinden en daglicht ondersteunt je bij het op orde houden van je biologische klok. Een dutje kan prettig zijn als je vermoeid bent. Krampachtig vasthouden aan regels en voorwaarden rondom slaap werkt averechts. De serie wordt afgesloten met de vertrouwde oefeningen.

Over Headspace

Headspace werd bijna 11 jaar geleden opgericht in Londen en is vooral bekend van de meditatie-app. Sinds januari 2021 ook te bewonderen via Netflix. De eerste serie was ‘Guide to meditation’ en nu is daar dus ‘Guide to sleep’. Er volgt nog een derde serie, cliffhanger!

Wat vind jij ervan?

Ik ben benieuwd wat jij van de serie en de afleveringen vindt! Ervaar je ze als helpend, ondersteunend, interessant, heb je het erover met anderen en geef je deze serie als tip aan slechte slapers? In mijn slaapcoaching pak ik slaapproblemen aan vanuit Acceptance and Commitment Therapy (ACT). Een van de zes onderdelen binnen deze benadering is mindfulness. De oefeningen in het slaapcoachtraject zijn korter dan de traditionele mindfulnessoefeningen.

Gratis webinar over slaap

Maandagavond 3 mei om 19.30 uur en woensdagochtend 19 mei om 9.30 uur geef ik nog twee korte webinars over slapen. Aanmelden kan hier. Ik vertel je wat mensen zoal inzetten tegen hun slaapprobleem en waarom dat allemaal niet of maar tijdelijk werkt. Je mag dus stoppen met proberen om in slaap te vallen en ik leg uit hoe dat zit. Na deze webinars begrijp je wat wél werkt om beter te slapen. Ik verklap alvast dat het gaat om minder doen in plaats van meer. Dat klinkt goed als je kijkt naar je volle agenda en to do lijstje(s), toch?

Foto door Anastasia Shuraeva via Pexels.