‘Vóórjaar is vóóruit’, met die ezelsbrug kwam m’n schoonzus (leerkracht) afgelopen week. Een uur korter slapen oftewel een uur korter thuisblijven. De een heeft last van het verplicht verschuiven van z’n ritme en de ander doet dit zonder moeite. Let er in ieder geval op dat je voldoende nachtrust krijgt, dat is namelijk ontzettend belangrijk voor je gezondheid en je humeur.

Discussie

Al een tijd is er discussie gaande over welke tijd gehanteerd zou moeten worden als we gaan stoppen met de halfjaarlijkse wisseling. Als je mensen vraagt of ze liever het hele jaar winter- of zomertijd hebben, kiest het grootste deel voor zomertijd. Denkend aan lange, zwoele avonden in de tuin en op het terras. Maar de zomer blijft, ook al is het permanent ‘wintertijd’. De winter heeft alleen een minder goed imago dan de zomer. Als je vandaag of morgen toch weer op de site van het RIVM kijkt, kan je meteen het artikel ‘Wintertijd beter voor volksgezondheid dan zomertijd’ even lezen.

Ochtendlicht

Als je de zomertijd zou doorvoeren in de winter, betekent dit dat het erg laat licht wordt ’s ochtends. Vier maanden van het jaar is het dan op z’n vroegst om 8.30 uur licht ’s ochtends. Dit verstoort onze biologisch klok. De verwachting is dat er meer winterdepressie voor zal komen, meer mensen problemen krijgen om op tijd te gaan slapen en op tijd wakker te worden en de gevolgen voor de gezondheid die daar weer bij horen.

Overdag veel licht verbetert de slaapkwaliteit

Nieuwe studies laten zien dat mensen die overdag aan veel licht worden blootgesteld (ook binnenverlichting) ’s nachts beter doorslapen. Je verbetert er dus je slaapkwaliteit mee. Alle chronobiologen en slaaponderzoekers zijn van mening dat licht in de ochtend een van de belangrijkste factoren voor een goede slaapkwaliteit is en daarmee voor gezondheid op de lange termijn. Voor Zondag met Lubach is een filmpje van ongeveer een kwartier gemaakt met uitleg, bekijk deze hier: https://bit.ly/2Op8xvl

Langzaam wennen

Voor nu in ieder geval sterkte voor degenen die last hebben van het verzetten van de tijd. Je kunt het jezelf makkelijker maken door het verzetten in kleine stapjes te doen. Begin dan een paar dagen van tevoren met het eerder zetten van je wekker, bijvoorbeeld een kwartier per dag. En dan ook eerder naar bed natuurlijk! Misschien ben je wel in de gelegenheid om bij het thuiswerken wat meer je eigen tijden te bepalen (geen reistijd) en begin je pas na het weekend met het langzaam opschuiven van je ritme. En ik blijf hopen op een permanente wintertijd met heerlijke zomers.

Hoe goed is jouw nachtrust? Doe de gratis slaaptest en ontdek of er werk aan de winkel is. Beter slapen? Ik leer het je graag.