Selecteer een pagina

Slaap is universeel én persoonlijk. Ik hield altijd al van lezen en denken over slaap. Het is een interessant fenomeen waar we nog maar een klein deel van ontdekt hebben, terwijl we het elke dag doen (hopelijk).

Ontdekken van het belang van slaap

Vanaf zo’n twintig jaar geleden is het technisch steeds beter mogelijk om onderzoek te doen naar slaap. Hierdoor weten we nu veel meer over het belang van slaap. Slapen is een onderwerp waar steeds meer aandacht voor is, en terecht! Bij gezond leven horen bewust eten, voldoende beweging en bovenal goed slapen.

Inspiratie via uitzending gemist

Mijn interesse voor slaap werd aangewakkerd door het tv-programma Sophie in de mentale kreukels in 2018. Aangezien ik geen televisie heb, is het best bijzonder dat dit de aanleiding was. Ik werd op dit programma gewezen door mijn omgeving. In deze serie van Sophie Hilbrand zat een aflevering volledig gewijd aan slaap, met onder andere een gesprek met beroepsreiziger Floortje Dessing over veel van huis zijn en vaak wisselen van tijdzones en daarmee gepaarde jetlags. Het verband tussen burn-outklachten en slapen. En een reportage vanuit Japan waar een derde van de bevolking gemiddeld nog geen 6 uur per nacht slaapt en de consequenties daarvan.

Slaapdeskundige

Op mijn scherm verscheen ook slaaponderzoeker professor Eus van Someren. Ik had eerder al artikelen van hem gelezen en meegedaan aan verschillende onderzoeken van slaapgewoontes via slaapregister.nl. En ineens wist ik het: dit wil ik! Ik word slaapdeskundige! Wat lijkt me dat een geweldig mooi werk om mensen te begeleiden bij een van de belangrijkste ‘activiteiten’ van het leven. Iets dat een voorwaarde is om überhaupt een fijn en zinvol bestaan te kunnen leiden. En iets dat voor veel mensen zo’n enorm geworstel is, voor sommigen zelfs iedere nacht.

Maar hoe?

Na de ontdekking van ‘wat’ (slaapdeskundige worden) volgde al snel de hoe-vraag: hoe ga ik ervoor zorgen dat ik deskundig word op het gebied van slaap? Zodat ik slapelozen hierbij op een effectieve en langdurige manier kan helpen. Ik ben immers geen arts of psycholoog. Online kwam ik terecht bij een specialisatie van een opleiding Acceptance and Commitment Therapy (ACT), gericht op de behandeling van slaapproblemen. ACT is een gedragstherapie die je leert om flexibeler om te gaan met (slaap)problemen in je leven. En laat ACT nou al een tijdje op m’n opleidingswensenlijst staan! Die knoop was dus snel doorgehakt.

Waarom ACT?

Natuurlijk heb ik gekeken of er ook andere manieren zijn om slaapproblemen aan te pakken. En die zijn er. Het algemene advies is behandeling met cognitieve gedragstherapie. Deze aanpak is ook volgens de richtlijn voor huisartsen te verkiezen boven medicatie. Deze therapie heeft overeenkomsten, maar ook duidelijke verschillen met ACT. Als je hier meer over wilt lezen, verwijs ik je naar wat ik op mijn website heb geschreven hierover. Juist het aanpakken van slaapproblemen door mínder te doen in plaats van meer, overtuigde mij om voor deze aanpak te gaan. Slapen is namelijk niets doen.

ACT en slapen

Begin 2019 kon ik van start met de basisopleiding ACT bij SeeTrue. En in april rolde ik meteen door naar de specialisatie Gedragstherapeutische behandeling van slapeloosheid met ACT. Ondertussen heb ik meteen het geleerde in praktijk weten te brengen. Mensen met slaapproblemen waren makkelijk te vinden. Al is er natuurlijk de drempel dat het niet vergoed wordt door de zorgverzekeraar. Da’s weer een ander onderwerp.

Lezen en luisteren over slaap

Naast de literatuur voor de opleiding lees ik ook veel andere boeken over slaap, luister ik naar podcasts, spit ik tijdschriften door op zoek naar informatie en ervaringsverhalen en onderzoek ik mijn eigen slaapervaringen. Inmiddels krijg ik ook vanuit mijn netwerk vaak een seintje als er bijvoorbeeld een artikel in de krant verschijnt over slaap. Op deze manier doe ik m’n best om op de hoogte te blijven van alle ontwikkelingen. Bovendien vind ik het belangrijk om onderscheid te maken tussen de zin en onzin van allerlei adviezen, tips en meningen om beter te leren slapen.

Mijn eigen slaap

Als slaapcoach krijg ik regelmatig de vraag hoe ik toch bij dit onderwerp uitgekomen ben. Of ik zelf misschien een slechte slaper ben of was? Nou nee. Natuurlijk slaap ik ook wel eens minder goed. Meestal weet ik dan ook waar dat door komt, zoals een onderwerp dat me bezighoudt of ’s avonds werken. Daarnaast ga ik wel eens enorm laat naar bed, want ik hou ook van muziekfestivals. Dan slaap ik vooral te kort, waar ik best een paar dagen last van kan hebben. Tot nu toe geldt voor mij: hoe meer ik van slapen weet, hoe beter ik ga slapen. Maar ik besef dat dit met het ouder worden best kan veranderen. Dus geniet ik extra van elke goede nacht.

Meer slapen

Ik hoop nog veel jaren met dit onderwerp aan de slag te mogen zijn. Stiekem heb ik het doel dat in ieder geval heel Nederland (misschien beginnen met heel Oosterbeek) beter gaat slapen door het terugvinden van het natuurlijke slaapritme. Dus slapen zonder hulpmiddelen zoals medicatie. Misschien ambitieus of idealistisch, het is wél waar ik voor ga. Omdat de wereld er zoveel aangenamer uit ziet als je een goede nachtrust hebt gehad. En er echt minder ellende ontstaat als je slaapkwaliteit op orde is.

Slaapregister

Dan tenslotte nog een aanmoediging om je aan te melden voor slaapregister.nl. Er zijn veel (slechte) slapers nodig om meer te weten te komen over slaap en hoe deze te verbeteren. Fijn als je een steentje bij wilt dragen!